Hvem har ansvaret Trondheim kommunen eller huseier?

Krav og rettigheter

Innenfor drift og vedlikehold av vann- og avløpssystemet har både kommunen og abonnentene forpliktelser.

For at beboere i Trondheim skal ha tilgang til godt drikkevann og et velfungerende vann- og avløpssystem, har kommunen noen hovedmål for å levere disse tjenestene. Kommunen har forpliktelser ved levering av drikkevann, og krav når det gjelder bortledning og rensing av avløpsvann. Samtidig har også byens innbyggere forpliktelser, og de har rett til å klage på tjenester og en eventuell kompensasjon.

Abonnentens forpliktelser

  • Aldri tømme rester av kjemikalier, olje, løsemidler m.m. eller gjenstander som sanitetsbind, bomullspinner og lignende i avløpet.
  • Kjenne til plassering av utvendig/innvendig stoppekran og evt. reduksjonsventil, vannmåler og pumpeanlegg.
  • Vedlikeholde private anlegg (sanitærinstallasjoner, stikkledninger og felleseid private ledningsnett til og med tilkoplingen på kommunens hovedledning) etter Sanitærreglementet del 1 3.13.3 Abonnentens erstatningsansvar.
  • Utbedre eventuelle lekkasjer på private anlegg snarest, evt. innen gitte frister.
  • Foreta avlesning og innmelding av vannmålerstand en gang hvert år.
  • Har flere abonnenter felles ledning, er hver eier solidarisk ansvarlig for den delen av fellesledningen som abonnenten benytter seg av såfremt ikke private avtaler har andre bestemmelser.

 

Kommunens forpliktelser

Hovedmål for tjenesten

  1. All virksomhet i drikkevannskildenes nedbørsfelt skal skje etter lover og forskrifter.
  2. Det skal produseres nok, sunt og godt drikkevann.
  3. Vannledningsnettet skal ha tilstrekkelig kapasitet, og uønskede hendelser skal være på et tilfredsstillende lavt nivå.
  4. Avløpsnettet skal lede bort avløpsvann uten sjenanse for brukerne.
  5. Utslipp av avløpsvann skal ikke forringe vannkvaliteten i bekker, elver og sjø.
  6. God informasjon skal gjøre brukerne fornøyde og miljøbevisste.
  7. Kompetansebygging gjennom lokalt, nasjonalt og internasjonalt arbeid.

Kommunens forpliktelser ved levering av drikkevann

Drikkevann skal ha en kvalitet som oppfyller krav stilt i Drikkevannsforskriften, dvs. være hygienisk betryggende, klart og uten fremtredende lukt, smak eller farge.

  • Ved normal driftssituasjon skal vanntrykket ved tilknytningspunkt til kommunal ledning være mellom 2 og 10 bar.
  • Det skal forsynes nok drikkevann til forbruk 24 timer i døgnet.
  • Ved avbrudd i vannforsyningen som for eksempel vannlekkasje, skal kommunen gjenopprette forsyningen innen 8 timer (dag) eller 20 timer (natt + dag).
  • Dersom vannforsyningen uteblir i mer enn 3 timer uten forvarsel, vil vanntank bli kjørt ut til husholdningsforbruk.

Kommunens forpliktelser ved bortledning og rensing av avløpsvann

  • Spillvann (kloakk) skal ledes bort og renses kontinuerlig 24 timer i døgnet slik at det ikke skaper lukt eller hygieniske problemer på eiendom, i nærmiljø eller i kommunen for øvrig.
  • Kommunen tilrettelegger for at overvann (regnvann og drensvann) skal ledes bort.
  • Bortledning av spillvann (kloakk) skal ikke føre til utslipp i lokale vassdrag ved normal driftssituasjon.
  • Dersom det oppstår driftsproblemer ved kommunalt ledningsnett, slik som tilstopping i ledningsnett eller stopp i pumpestasjon, skal kommunen ha et beredskapssystem for å kunne handle raskt slik at feilen rettes.
  • Dersom det er oppstått 2 tilbakeslag av avløpsvann i samme hus i løpet av 10 år på grunn av feil på kommunal ledning, skal det iverksettes utbedringstiltak.